dilluns, 12 de maig del 2014

BIBLIOTEQUES DE SICÍLIA

Les vacances de Setmana Santa les vaig passar a la meravellosa illa de Sicíla. A més de les fabuloses descobertes gastronòmiques (com la caponata, la refrescant granita, la pasta alla Norma, la xocolata de Modica i els cannoli), literàries (em vaig animar a llegir-me "L'art d'estimar" d'Ovidi), històriques (com els temples grecs d' Agrigent o les macabres Catacombe dei Cappuccini de Palerm) i paisatgístiques (en especial, l'Scala dei Turchi), vaig fer també algunes descobertes relacionades amb biblioteques.

L'avió que em duia a Catània des de Barcelona feia escala a Milà, així és que vaig aprofitar les hores d'espera per acostar-me fins al Castello Sforzesco i fer-me una fotografia a l'entrada que comparteixen l'Archivio Storico Civico i la Biblioteca Trivulziana

El primer conserva els antics arxius municipals (des de l'any 1385 fins al 1927) i la segona conté gairebé uns 180.000 volums i està especialitzada en història i literatura del Renaixement humanista.  Una de les seves particularitats és que té un gran col · lecció de l'obra de Dante Alighieri, on es poden trobar totes les edicions de la Divina Comèdia.





Un cop a Sicília, vaig entrar al pati de la Università degli Studi di Catania (en llatí Siculorum Gymnasium) i vaig veure que hi havia unes dependències pertanyents a l'Archivio Storico:





La visita a Siracusa va ser un plaer per als sentits. La seva catedral em va semblar espectacularment bella:


Més discreta, però a l'igual que la catedral, situada a l'illa d'Ortígia, la Biblioteca Comunale di Siracusa, creada el 1867, compta amb gairebé 70.000 volums. El seu fons es divideix en tres tipologies: obres rares i antigues (entre les quals es poden trobar, per exemple, manuscrits de filosofia aristotèlica i incunables, com "I Trionfi" de Petrarca), fons modern i fons periodístic (hemeroteca). Si teniu curiositat aquí podeu consultar el seu catàleg:


Scicli també és un poble molt bonic. Està situat a la Val di Noto i ple d'esglésies barroques. L'origen de la seva Biblioteca Comunale es remunta al 1912, quan el baró Carmelo La Rocca va voler millor la instrucció de les classes mitjanes i populars.



A l'espectacular Valle Dei Templi, un conjunt arqueològic situat a pocs quilòmetres de la població d'Agrigent, vaig descobrir la Biblioteca de l'Antiquaruim Paleocristiano Bizantino, ubicat a la Casa Pace i que conté bona part dels elements trobats a la necròpoli paleocristiana, així com també documents sobre l'era cristiana a la vall i sobre la diòcesi d'Agrigent de finals de l'edat mitjana.

Aquí teniu unes imatges de l'entrada de la biblioteca i una altra de l'espectacular temple de la Concòrdia, construït a mitjans del segle V a.C.



A Palerm vaig fotografiar la Biblioteca centrale della Regione siciliana. Va ser fundada el 1782 i l'edifici que l'acull ha viscut tot tipus de desventures: va ser bombardejat intensament durant la Segona Guerra Mundial i reconstruït posteriorment. El 1979 la galeria la galeria superior va caure, el que va obligar a un nou tancament i una remodelació que va durar 6 anys:



Per cert, l'endemà quan anava a agafar el tren per passar el Dia de la Mona amb la meva neboda, vaig passar per davant de la novíssima Biblioteca El Clot-Josep Benet que tinc moltes ganes de visitar i que s'ubica a l'edifici Disseny Hub Barcelona:



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada