divendres, 5 d’agost del 2011

LA BIBLIOTECA DE NARCÍS MONTURIOL

Fa un temps us vaig parlar de la Biblioteca de l’Observatori de l’Ebre, però el que aleshores no us vaig dir és que entre el seu fons es troben llibres que havien pertangut a la biblioteca particular de Narcís Monturiol.

La Maria Genesca, la bibliotecària que gestiona la institució, m’ha explicat la interessant història de com es van descobrir aquests llibres entre els documents de la biblioteca i m’ha fet arribar una fotografia d’aquests fons especials:

“En principi res feia pensar que hi podia haver els llibres de Narcís Monturiol. Durant els anys noranta vam començar a treballar en un important trasllat i en l’organització i catalogació del fons documental d’aquesta biblioteca.

Un fet molt significatiu ocorregut en aquest període fou la trobada d’un llibre de Joan Monjo i Pons, dedicat al seu amic Narcís Monturiol. Aquesta troballa em va fer pensar que hi podia haver llibres de Monturiol, i com que en el llibre hi havia un segell amb la data d’entrada a la biblioteca, vaig buscar un llibre registre antic on hi figurés l'entrada, però no vaig tenir èxit.

De tota manera, vaig concebre una petita esperança de què per aquesta data d’entrada del llibre i amb el pas del temps podria agrupar-los de nou. Així doncs, durant anys vaig anar separant tots el llibres que apareixien amb aquesta mateixa data d’entrada, van passar anys sencers en que no vaig trobar-ne cap de nou.

Al cap de 14 anys, en tenir un grup d’uns trenta llibres, vaig analitzar-los més detingudament i vaig creure que realment era la biblioteca de Monturiol. Majorment hi havia llibres de temàtiques per les quals Monturiol havia mostrat interès, però principalment hi havia els llibres que li calien estudiar per la construcció dels seus Ictineus. Alguns d’ells amb dedicatòries, marques, signatures i altres notes manuscrites que ho confirmaven.

Posteriorment vaig continuar amb una recerca més acurada que ha permès trobar-ne uns vuitanta volums. Sabíem pels seus biògrafs que Monturiol va haver de desfer-se de la seva biblioteca degut a les dificultats econòmiques que va passar, el què desconeixíem és que possiblement es va guardar un petit grup de llibres, les obres que possiblement més va apreciar.

Aquestes obres són les que hem localitzat a la Biblioteca de l’Observatori de l’Ebre després d’una recerca d’una colla d’anys”.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada