diumenge, 29 de gener del 2012

EL VIATGE A AMSTERDAM

Com molts de vosaltres ja sabeu, la setmana passada vaig fer un viatge a Amsterdam per a participar en el congrés internacional Bobcatsss. A la sala de conferències del Hogeschool van Amsterdam vaig presentar el meu projecte "Augmented reality as a tool to bring young users to the public libraries" (podeu veure com va anar la conferència en aquest enllaç).





Allà vaig coincidir,entre d'altres, amb estudiants i professionals vinculats a la Universitat de Barcelona: l'Andreu Sulé, Cap d'estudis del Grau d'Informació i Documentació, l'Adrià Piqué que va presentar el pòster “Transactional Aspects of E-commerce 2.0 Oriented Websites”, el Vicent Gil i la Karina Sánchez que van fer una xerrada titulada "Opening doors at the private sector" i la Grelda Ortiz, l'Aina Gionés i l'Eli Ramírez que van rebre el premi al millor pòster amb el seu treball“Do you see me?: social networks in Spain” (aquest premi em fa especial il·lusió perquè l'Aina i l'Eli, a part d'excel·lents professionals, són seguidores d'aquest bloc!).

A part d'assistir al congrés vaig tenir temps de fer una mica de turisme i visitar el Rijksmuseum, on vaig fotografiar un parell de quadres protagonitzats per dones lectores. El primer es titula “Old woman reading” de Rembrandt i el segon “The love letter” de Vermeer, un dels meus pintors favorits.


També em vaig acostar a la Sinagoga Portuguesa i a l' Ets Haim-Livraria Montesinos, la biblioteca jueva més antiga del món. Entre el seu fons es troben 500 manuscrits datats a finals del segle XIII i els treballs del filòsof Benedictus de Spinoza. Els documents d'aquesta biblioteca van ser declarats per la Unesco Patrimoni de la Humanitat. Dels 20.000 volums que la configuren, un 65% estan escrits en hebreu. Per cert el nom de la biblioteca vol dir “arbre de la vida”.






Una altra cosa que vaig fer va ser buscar (i trobar) la biblioteca del barri on m'allotjava, la Bibliotheek Indische Buurt del carrer Javaplein. Va ser la segona vegada que fotografiava una biblioteca pública de la ciutat, després de la meva visita el 2004 a la Bibliotheek Pintohuis.

El fons de la biblioteca reflecteix la multiculturalitat del barri de Zeeburg, La sala de lectura, per exemple, compta amb 200 diaris i revistes en anglès, holandès, alemany, francès, espanyol, turc, àrab i urdú.




L'experiència més espectacular però va ser la visita a la Centrale Bibliotheek, la més gran de la xarxa de biblioteques de la ciutat (anomenada Openbare Bibliotheek Amsterdam).

És la més gran d'Europa, la van inaugurar el 7 de juliol del 2007 i obre 7 dies a la setmana de 10 del matí a 10 de la nit. Perquè us feu una idea de les dimensions de la biblioteca us diré que fa 28.000 metres quadrats, disposa de 600 ordinadors de consulta i 26 màquines d'autopréstec. A dins hi té sales d'exposicions i de reunió, un restaurant, un teatre i una emissora de ràdio!

Alguns dels participants del Bobcatsss vam tenir l'oportunitat de ser els primers en estrenar un sistema de visita interactiva per a nens i nenes que aviat es posarà en marxa. Es tracta d'una mena de gimcana, on els visitants han de descobrir codis QR col·locats estratègicament al llarg de tot l'edifici i descodificar la informació que contenen mitjançant uns tablets que la biblioteca els dóna en començar la visita: 



















Aquí em teniu degustant una cervesa holandesa al costat de la representació barcelonina:



I aquí a la plaça Museumplein envoltada de les lletres de l'eslògan “I amsterdam”. Cada lletra té 2 metres d'alçada i l'eslògan sencer fa 23'5 metres de llarg!


L'any que ve el Bobcatsss es farà a la ciutat turca d'Ankara i el 2014 Barcelona serà la seu d'aquest congrés internacional sobre gestió de la informació.

Per cert, tot just avui el Libraries of the World acaba de fer 3 anys! Aquest viatge a Amsterdam ha estat una gran manera de celebrar-ho!

2 comentaris:

  1. Per molts anys!! :D i a fer-ne molts més
    aina.

    ResponElimina
  2. l'any vinent no m'ho penso perdre... és a dir... anar-hi tots els dies ^_^
    M'alegro q tot anés b!

    Pd. A la biblioteca del barri jo tb vaig entrar-hi amb la Grelda i el noi del taulell no ens va saber dir on estava l'alberg ¬¬

    :-)

    ResponElimina