dimarts, 30 de desembre del 2014

BIBLIOTEQUES D'ESTOCOLM

El darrer post de l'any el dedico a les biblioteques d'Estocolm, ciutat que vaig visitar a principis d'aquest mes. Comencem amb la Kungsholmens Bibliotek, la tercera més gran de la ciutat. Rep a prop de 2.000 visites diàries i està situada al carrer Sankt Eriksgatan, prop d'una pastisseria, on vaig degustar els meus primers lussekatters, kanelbullen i pepparkakor .Una delícia.


La segona de les biblioteques que vaig veure està molt a prop de l'estació central de tren i forma part de la impressionant Kulturhuset. En realitat es tracta de diverses biblioteques en una. 

A la planta d'entrada, la Bibliotek Plattan, conté llibres i revistes sobre temes com art, fotografia, arquitectura, moda i disseny i també obres de ficció. A la segona planta conviuen tres espais, la serietek (especialitzada en còmics), la Bibliotek Film & Musik i la TioTretton (un territori exclusiu per a nens i nenes entre 10 i 13 anys). A la quarta planta hi ha l'espectacular Rum för Barn (que traduït al català vol dir més o menys "l'habitació dels nens"). És un acollidor espai per a infants de 0 a 9 anys, que compta amb una gran varietat de documents i també amb un taller d'art. La biblioteca posa disposició del públic infantil llibres en suec, àrab, anglès, finès, francès, alemany, rus i castellà.












La tercera biblioteca que vaig veure és la Hornstulls Bibliotek, que lluïa encara més bonica sota les bombetes de color nadalenques. L'edifici on està ubicada és de maó vermell i antigament havia estat una fàbrica de sabates.


Tot i que he de reconèixer que la biblioteca que em va fer més il·lusió visitar és l'Stadsbiblioteket o sigui la Biblioteca Pública d'Estocolm. La va dissenyar l'arquitecte suec Erik Gunnar Asplund i una de les seves particularitats és que l'edifici que l'acull té forma cilíndrica (l'havia vist en fotografies i tenia moltes ganes de tenir-lo cara a cara).

Aquesta biblioteca està constituïda per més de 2 milions de volums i 2'4 milions de materials en format audiovisual. Conté documents en més de 100 idiomes diferents i rep cada dia uns 3.00 visitants.

Al costat de la cafeteria, hi ha un punt permanent de recollida de donatius i de venda de documents obsolets.

Aquesta biblioteca fa servir la radiofreqüència, tecnologia que arribarà enguany a la biblioteca on treballo i a alguns altres equipaments de les Biblioteques de Barcelona.

Em va sorprendre molt descobrir a la seva pàgina web que de moment no es poden sol·licitar documents del soterrani donat que està tancat... pel seu alt nivell de radó! 












Un dels meus motius principals de l'escapada a Estocolm  va ser poder veure el David, qui fa 4 anys que va deixar Barcelona per anar a treballar a Spotify. Durant el viatge vaig tenir ocasió de fer una visita a les oficines de recerca i desenvolupament d'aquesta empresa de distribució de continguts musicals online. Em va impressionar la lluminositat de l'edifici, així com les sales de descans, equipades amb taules de ping-pong, consoles, futbolins... 



Un altre dels llocs que vaig visitar és Skansen, una mena de museu a l'aire lliure que també compta amb un zoològic amb espècies d'animals típiques escandinaves. Agrupa unes 150 construccions procedents de tota Suècia i també tallers d'artesans que mostren oficis tradicionals. Aquí podeu veure com s'imprimien i enquadernaven els llibres fa una bona pila d'anys:








I no em vaig poder estar de tastar una mica de glögg (vi calent amb espècies) a una mercat de Nadal que hi havia a Stortorge, o sigui la Plaça Major, al barri de Gamla stan. Està molt a prop de l'Acadèmia Sueca, la que atorga els Premis Nobel. 


A l'avió de tornada, fullejant el setmanari anglès "The Economist" vaig descobrir que "Incerta glòria" de Joan Sales (que enguany ha estat traduït a l'anglès per primer cop) està considerat per a aquesta publicació un dels millors llibres d'aquest 2014. Una molt bona notícia per acabar l'any!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada