Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris autopréstec. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris autopréstec. Mostrar tots els missatges

dimarts, 30 de desembre del 2014

BIBLIOTEQUES D'ESTOCOLM

El darrer post de l'any el dedico a les biblioteques d'Estocolm, ciutat que vaig visitar a principis d'aquest mes. Comencem amb la Kungsholmens Bibliotek, la tercera més gran de la ciutat. Rep a prop de 2.000 visites diàries i està situada al carrer Sankt Eriksgatan, prop d'una pastisseria, on vaig degustar els meus primers lussekatters, kanelbullen i pepparkakor .Una delícia.


La segona de les biblioteques que vaig veure està molt a prop de l'estació central de tren i forma part de la impressionant Kulturhuset. En realitat es tracta de diverses biblioteques en una. 

A la planta d'entrada, la Bibliotek Plattan, conté llibres i revistes sobre temes com art, fotografia, arquitectura, moda i disseny i també obres de ficció. A la segona planta conviuen tres espais, la serietek (especialitzada en còmics), la Bibliotek Film & Musik i la TioTretton (un territori exclusiu per a nens i nenes entre 10 i 13 anys). A la quarta planta hi ha l'espectacular Rum för Barn (que traduït al català vol dir més o menys "l'habitació dels nens"). És un acollidor espai per a infants de 0 a 9 anys, que compta amb una gran varietat de documents i també amb un taller d'art. La biblioteca posa disposició del públic infantil llibres en suec, àrab, anglès, finès, francès, alemany, rus i castellà.












La tercera biblioteca que vaig veure és la Hornstulls Bibliotek, que lluïa encara més bonica sota les bombetes de color nadalenques. L'edifici on està ubicada és de maó vermell i antigament havia estat una fàbrica de sabates.


Tot i que he de reconèixer que la biblioteca que em va fer més il·lusió visitar és l'Stadsbiblioteket o sigui la Biblioteca Pública d'Estocolm. La va dissenyar l'arquitecte suec Erik Gunnar Asplund i una de les seves particularitats és que l'edifici que l'acull té forma cilíndrica (l'havia vist en fotografies i tenia moltes ganes de tenir-lo cara a cara).

Aquesta biblioteca està constituïda per més de 2 milions de volums i 2'4 milions de materials en format audiovisual. Conté documents en més de 100 idiomes diferents i rep cada dia uns 3.00 visitants.

Al costat de la cafeteria, hi ha un punt permanent de recollida de donatius i de venda de documents obsolets.

Aquesta biblioteca fa servir la radiofreqüència, tecnologia que arribarà enguany a la biblioteca on treballo i a alguns altres equipaments de les Biblioteques de Barcelona.

Em va sorprendre molt descobrir a la seva pàgina web que de moment no es poden sol·licitar documents del soterrani donat que està tancat... pel seu alt nivell de radó! 












Un dels meus motius principals de l'escapada a Estocolm  va ser poder veure el David, qui fa 4 anys que va deixar Barcelona per anar a treballar a Spotify. Durant el viatge vaig tenir ocasió de fer una visita a les oficines de recerca i desenvolupament d'aquesta empresa de distribució de continguts musicals online. Em va impressionar la lluminositat de l'edifici, així com les sales de descans, equipades amb taules de ping-pong, consoles, futbolins... 



Un altre dels llocs que vaig visitar és Skansen, una mena de museu a l'aire lliure que també compta amb un zoològic amb espècies d'animals típiques escandinaves. Agrupa unes 150 construccions procedents de tota Suècia i també tallers d'artesans que mostren oficis tradicionals. Aquí podeu veure com s'imprimien i enquadernaven els llibres fa una bona pila d'anys:








I no em vaig poder estar de tastar una mica de glögg (vi calent amb espècies) a una mercat de Nadal que hi havia a Stortorge, o sigui la Plaça Major, al barri de Gamla stan. Està molt a prop de l'Acadèmia Sueca, la que atorga els Premis Nobel. 


A l'avió de tornada, fullejant el setmanari anglès "The Economist" vaig descobrir que "Incerta glòria" de Joan Sales (que enguany ha estat traduït a l'anglès per primer cop) està considerat per a aquesta publicació un dels millors llibres d'aquest 2014. Una molt bona notícia per acabar l'any!


dilluns, 6 d’octubre del 2014

BIBLIOTECA SANT GERVASI - JOAN MARAGALL

Les Biblioteques de Barcelona han creat un grup de treball de xarxes socials del qual en formo part. La setmana passada ens vam trobar per primer cop. El lloc designat per a la reunió va ser la sala de suport de la Biblioteca Sant Gervasi -Joan Maragall.

Aquesta biblioteca és especial per tot un seguit de motius: primer perquè la seva directora és l'Angelina Cabré, qui fins fa ben poc ha estat la meva cap, segon perquè és la més nova de la ciutat (es va inaugurar el 19 de juny), tercer perquè el seu Espai Multimèdia és mòbil i quart perquè és la primera biblioteca pública de la ciutat en incorporar el servei de retorn de documents amb classificació automatitzada. 

Amb aquesta ja són tres les biblioteques que tenen servei d'autopréstec, però només a la Biblioteca Sant Gervasi-Joan Maragall, una cinta transportadora recull els documents que l'usuari hi diposita i els reparteix en diferent carros que faciliten la col·locació dels exemplars per part del personal. Gràcies a la Laura, vaig poder veure el funcionament del sistema des de dins.

La biblioteca està situada als Jardins de la Vil·la Florida. L'edifici té una superfície útil de 2.396 metres quadrats repartits en dues plantes i un badalot. Us recomano que hi feu una visita!












dijous, 8 de novembre del 2012

BIBLIOTEQUES D'AUSTRÀLIA (1)

Fa pocs dies que acabo de tornar d’un viatge de dues setmanes a Austràlia. Allà vaig decidir celebrar el Dia de la Biblioteca (que té lloc cada 24 d’octubre en record de la destrucció de Biblioteca de Sarajevo) visitant de nou l’State Library of Victoria, que ha patit un canvi important des del 2002, l’últim cop que la vaig veure.



Allà vaig fer un cop d’ull a algunes de les exposicions que el preciós edifici situat a Swanston Street acollia com “Gusto! A culinary history of Victoria”, “Mirror of the world” o “The changing face of Victoria”.







Aquesta biblioteca, creada el 1854, rep més d’un milió i mig de visites anuals.















A la visita a aquesta biblioteca (i a moltes d’altres) m’acompanyava el meu amic Carlos, que viu a Melbourne i a qui segurament coneixeu d’altres entrades del bloc . El podeu deambulant per l’Arts Reading Room, la sala on es troben els CD musicals i les pel·lícules entre d’altres materials.


El que més em va agradar a mi va ser la Chess Room, on hi ha taulers per fer partides d’escacs (si preferiu altres jocs més moderns també podeu trobar espais per jugar a la Wii, la Xbox i la PlayStation).


La biblioteca té 4 plantes i mentre el Carlos i jo la recorríem vam fer-nos aquest autoretrat (del qual estem molt orgullosos) al sostre d’un dels ascensors:


Una altra de les biblioteques que vaig veure a Melbourne va ser la City Library, de la qual el Carlos és soci, bé i des de fa poques setmanes jo també! Està a Flinders Lane, molt a prop de la seva feina i de l’espectacular estació de trens de Flinders Station. Com veieu a les imatges el préstec de documents el fa directament l’usuari:





I aquí teniu una de les seus de la biblioteca de l’RMT University (és a dir, el Royal Melbourne Institute of Technology) concretament la de Swanston:



Uns locals que em van cridar l’atenció van ser aquestes sales de lectura: les Christian Science Reading Room, que vaig veure a diversos llocs de la ciutat. Es tracta d’espais on el públic pot consultar llibres de la congregació religiosa Ciència Cristiana. El primer establiment d’aquest tipus es va crear a Boston el 1888: